Stitch in Times

Allah berfirman : Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian,kecuali orang yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran (surah Al-Asr:1-3)

Sunday, December 26, 2010

Cinta & Remaja

Bismillah...

Assalamualaikum..Semoga sahabat-sahabat semua sihat wal`afiat.Kali ini ana nak kongsi sedikit pembacaan ana mengenai cinta.Walaupun tak sehebat mana tapi adalah sedikit buat titipan dan pedoman sahabat-sahabat handai...

Sememangnya kita tahu,ALLAH menganugerahkan cinta buat kita.Walau apa pun,kita kena hati-hati sebab cinta  ini menyingkap perasaan hati.Hati ini tersirat dan susah untuk ditafsirkan.Hati orang...siapa yang tahu.Orang tuh niat baik ke???....orang tuh niat buruk ker???..semua kita tak tahu...Sebab itulah,tak kira lelaki,perempuan,kenalah berjaga-jaga dengan godaan syaitan.Kadang-kadang kita tak sedar apa yang kita lakukan.Jadi,kita kenalah sentiasa berwaspada dalam menjalani hidup..

"Tidak dapat nak elak lagi! dah jatuh cinta.Nak buat macam mana?"..Ya,remaja dan cinta - dua perkara yang bagaikan sudah sebati.Kisah sukaduka cinta remaja sering menjadi ilham para penyair.Rasa itu digubah menjadi bait - bait lirik dan alunan melodi pencipta lagu.Menjelma menjadi untaian kata para penyajak.Habis segala ciptaan Tuhan dijadikan lakaran metafora dan analogi.Embun,pelangi,salju,bulan dan bintang semuanya dijadikan lambang bagi memuja kekasih.Kenapa?...Tidak percaya??? Dengarlah lagu yang beralun di corong radio atau MP3...Hampir 80% daripadanya adalah lagu cinta.

Begitulah eratnya remaja dan cinta hingga kita seolah-olah tidak dapa lagi membayangkan adanya hubungan remaja dengan yang lain,selain cinta.Seolah-olah remaja tidak ada hubungan langsung dengan iman, remaja dengan perjuangan, remaja dengan dakwah, remaja dengan keusahawanan, remaja dengan kepimpinan dan sebagainya.Yang ada hanya hubungan remaja dan cinta.Bukannya ingin memaksa tapi tulahkan...siapa yang suka dipaksa.

Ya,perubahan biologi dan psikologi di alam remaja menyebabkan mereka menjadi peneroka alam cinta yang serba baru dan indah.Kadang-kadang rasa cinta berputik lewt perkenalan dengan rakan sekelas, teman sepengajian. Atau cinta pandang pertama sewaktu sama-sama menunggu bas  ketika hujan renyai-renyai. Aduh, romantiknya.Begitu yang selalu kita dengar ketika cinta pertama diungkapkan.

Mmmmm,begitulah remaja sekarang.Hanyut dilambung ombak cinta.Antum semua tahu ke mana mereka dibawa ombak itu...????? Entah,ke mana perginya pun tak tahulah.
Sampai di sini sahaja entry ana..SEKIAN

ASSALAMUALAIKUM....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...