Stitch in Times

Allah berfirman : Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian,kecuali orang yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran (surah Al-Asr:1-3)

Saturday, March 12, 2011

Kata-Kata Penuh Keyakinan

Bismillah...

Assalamualaikum.Entry kali nih menyentuh tentang sifat YAKIN yang ada dalam diri kita.Ana tertanya-tanya sejauh mana keyakinan ana dalam ibadah...sejauh mana keyakinan ana dalam amalan.....sejauh mana keyakinan ana dalam kata-kata ana dan sejauh mana keyakinan ana pada ALLAH s.w.t.Dah lebih 14 tahun ana hidup,betul ke ana ni betul-betul yakin.Segala ini ana peroleh dari sedikit pembacaan buku.Ana pon bukannya orang yang bijak menilai.Jadi kalau ada yang tidak berpuas hati atau pun patut ditunjuk ajar silalah comments..jgn malu-malu.

Seperti yang kita tahu,seorang muslim sejati hidup dalam keyakinan.Ia yakin kepada ALLAH juga kepada dirinya.Dan setiap kali melakukan suatu pekerjaan, ia akan melakukannya dengan penuh keyakinan.Dan setiap kali mengucapkan sesuatu.ia akan mengucapkan ia dengan penuh keyakinan.

Otak manusia bekerja ibarat sebuah supercomputer yang sangat canggih.Ia memproses setiap kata yang kita masukkan (input) lalu merealisasikannya dalam bentuk aktiviti zahir.Apabila kata-kata itu tegas dan jelas maka otak kita dapat segera melaksanakan tugasnya dengan baik.

Jika kita masukkan kata-kata penuh keyakinan seperti "saya akan melakukan ini", maka otak segera memproses perintah itu secara automatik.Otak lalu mengirimkan pesan kepada seluruh tubuh kita agar mereka mewujudkan kata-kata itu dengan sempurna.

Namun ,apabila kalimat yang kita masukkan tidak jelas,yakni dipenuhi dengan keraguan dan ketidakyakinan seperti "saya akan cuba melakukannya", maka otak kita sukar memproses perintah ini dan menterjemahkannya dalam bentuk perbuatan.Akibatnya,tubuh manusia tidak dapat melakukan tugasan itu dengan sebaik-baiknya.Malahan,sejak awal lagi telah membayangkan kegagalan lalu mencari alasan untuk memaafkannya."Saya sudah mencuba,agaknya ini bukan bahagian saya".

Inilah yang sepatutnya di ambil perhatian dalam kehidupan kita.Kata -kata yang sering menggagalkan usaha kita.Jangan jadikan ia alasan Untuk kita tidak berjaya.  SEKIAN

SALAM......

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...